Novice

Nazaj na novice

Zgodbe slovenskih družinskih podjetij so dokument časa, ki ga je zaznamovala kriza

EY Slovenija predstavlja sedmo knjigo Družinsko podjetništvo Slovenije 2020. S serijo vsakoletnih 10 družinskih zgodb, že od leta 2014 na gospodarski zemljevid postavljajo odlična družinska podjetja, ki so vitalen del slovenskega gospodarstva. Rdeča nit letošnje zbirke 10 zgodb je odpornost družinskih podjetij v času, ki ga je in ga še zaznamuje korona kriza. Večina zgodb se nanaša na podjetja iz sveta prehrambne industrije, saj je letošnja epidemija še posebej osvetlila njihovo vlogo v negotovih časih. Knjiga nas prek narodne zabavne glasbe in traktorske proizvodnje, popelje tudi na področje elektronskih sklopov in pomena vpeljave elektronskega poslovanja v življenja podjetij.

Zgodbe slovenskih družinskih podjetij so dokument časa, ki ga je zaznamovala kriza

EY Slovenija predstavlja sedmo knjigo Družinsko podjetništvo Slovenije 2020. S serijo vsakoletnih 10 družinskih zgodb, že od leta 2014 na gospodarski zemljevid postavljajo odlična družinska podjetja, ki so vitalen del slovenskega gospodarstva. Rdeča nit letošnje zbirke 10 zgodb je odpornost družinskih podjetij v času, ki ga je in ga še zaznamuje korona kriza. Večina zgodb se nanaša na podjetja iz sveta prehrambne industrije, saj je letošnja epidemija še posebej osvetlila njihovo vlogo v negotovih časih. Knjiga nas prek narodne zabavne glasbe in traktorske proizvodnje, popelje tudi na področje elektronskih sklopov in pomena vpeljave elektronskega poslovanja v življenja podjetij.

Mojca Emeršič, vodja družinskega podjetništva pri EY Slovenija pojasnjuje, da nas je letošnja epidemija postavila pred veliko negotovih poslovnih situacij, ki pa so vzporedno osvetljevala tudi najboljše prakse v industriji: "Običajno se družinska podjetja v krizah glede na ostalo gospodarstvo odzivajo dobro, seveda pa je letošnja kriza tudi zanje še poseben izziv, predvsem zaradi nepredvidljivosti in dolgotrajnosti. Letošnja knjiga, s katero smo dopolnili knjižnico 70 zgodb slovenskih družinskih podjetij, je nastala kot pričujoči dokument časa, ki ga je zaznamovala kriza."

Družinsko zaodrje v svetu hrane, kulturne dediščine, traktorjev in elektronike

Zgodbe so v slovenski in angleški različici dostopne na spletni strani. Ob podpori SPIRIT Slovenija, javne agencije, je 200 kompletov knjig iz preteklih let dostopnih tudi v slovenskih knjižnicah, s čimer zbirka postaja del slovenske nacionalne identitete. SPIRIT od leta 2016 aktivno podpira ter delno tudi so-financira izdajo knjige in promovira slovenska družinska podjetja tako v Sloveniji, kot v tujini preko slovenskih poslovnih klubov in slovenskih veleposlaništev.

Agromehanika: Edini slovenski proizvajalec traktorjev

Le redko kateriodrasel Slovenec še ni slišal zaAgromehaniko,podjetje, ki se – kot razkriva že njegovo ime – ukvarja s kmetijsko mehanizacijo. Začetki družbesegajov leto 1968, a jo danes vodi šele druga generacija.KranjskaAgromehanikavelja za vodilnega proizvajalca kmetijske mehanizacije v srednji in jugovzhodni Evropi. Veliko večino,kar90%,proizvodnje izvozijo, največ v evropske države, v zadnjih letih pa tudi na druge celine,skupaj v več kot 30 različnih držav.Podjetje, ki so ga lani okronali tudi z nazivom gorenjska gazela za leto 2019,zaposluje več kot 150 ljudi, lani so imeli 22 milijonovevrovprihodkov in so –tako kot večino let – poslovali z dobičkom. "Kot prvi na svetu smo na trg ponudili kompaktni traktor z novim emisijskim standardom STAGE 5 v razredu 50-60 KM. Na to smo upravičeno lahko ponosni,"dodaja Anže Šinkovec, direktor prodaje vAgromehaniki.

A epidemijaje, tako kot vsaka kriza, obdobje, ko potrošnja upade. Čas, ki zaradi tega ostane, vAgromehanikinamenjajo razvoju novih in bolj izpopolnjenih izdelkov.Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

ConsultCommerce in FineCulinar: Tradicionalni recepti dveh podjetij, z enim srcem in skupno filozofijo

V poplavi industrijskih izdelkov domača oz. lokalno pridelana hrana postaja vse bolj cenjena, tradicionalne jedi in okusi spet vse bolj iskani. Vdvehgorenjskih podjetjihConsultCommerce in FineCulinarkupcemponujajozamrznjene tertudi nekatere sveže izdelke,pripravljene po tradicionalnih receptih iz lokalnih sestavin.Za uspešno podjetniško zgodbo stoji družina Cerkovnik iz Tržiča.Čeprav dve podjetji, lahko rečemo, da gre za dve plati iste medalje, saj imata iste lastnike in direktorja. Predvsem pa ju združuje ista filozofija:kupcu ponuditi dobro in zdravo,kakovostnoin hranljivo, pristnoterdomačo slovensko hrano,polnegaokusa.EpidemijakoronavirusajedružinoCerkovnikspomnila, da se morajo bolj usmerjati v maloprodajo, pa tudi, kako pomemben je odnos do zaposlenih. "Mi smo družina in na ta način tudi delujemo. Nimamo represivnih odnosov, pogovori so tisti, ki štejejo. Moji obiski v proizvodnji so dnevni, zaposleni se ne smejo čutiti zapostavljene,"povzame Miro Cerkovnik,direktorobeh podjetij. Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

e-Branjevka: Dnevna dozavitaminov za 20.000 zaposlenih

Spletni nakupi hraneso v času epidemijekoronavirusanaravnost eksplodirali. To je glavna tržna niša družinskega podjetjaRastTim, kiprekspletnega portalae-Branjevkana dom ali v podjetje dostavlja naročene zabojčkes sadjem in zelenjavo.Podjetje stapred sedmimi letiustanovila brata Tadej in Gregor Grm, danes pa je v posel vpletena vsa družina: njunamama Zdenka in oče Markoter Tadejevažena Sonja. Uigranemu dvojcu bratov Grm se je vztrajnost obrestovala–danes podjetje s svežo dozo vitaminov oskrbuje že okrog 250 podjetij, kar jeskupaj več kot 20.000 zaposlenih.Brata Grm neskrivata ambicije, da bi nekočs poslomprestopila tudi slovenske mejein ssadjem in zelenjavo oskrbovala sosednje trge."Ko imaš cilj, narediš vse, da bi ga dosegel," praviTadej Grm, direktor prodaje v Rast Tim. Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

eVino: Prva spletna vinoteka v SlovenijiMalokatero družinsko podjetje preživi prehod v tretjo generacijo. Med tistimi, ki jim je to uspelo, je družina Čarman. Vnuk Gašper Čarman, predstavnik tretje generacije, je družinski posel v gostinstvu, pri katerem se je naučil trdo delati, uspešno nadgradil s prodajo vin v spletni vinoteki. "Začetki eVina segajo v leto 2005. Kolebal sem med odločitvijo za fizično ali spletno trgovino. In nastala je prva spletna vinoteka," se spominja.Gašper je skupaj s sestro Nino tudi solastnik podjetjaeVinoDanilo, gostilne, kjer se je družinska poslovna zgodba tudi začela.Kako je družina prebrodila prvi val epidemije korona virusa? Uspešno, saj se je prodaja vin prek spleta povečala za dvanajstkrat."V imenu podjetja imamočrko e", česar sem se doslej pri poslu premalo zavedal.Prihodnji dve letibom zatoves svoj čas vlagal predvsem v krepitev naše spletne trgovine in prepoznavnosti blagovne znamke," je odločenGašper Čarman. Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

Evrosad: Tretjina slovenske sadjarske proizvodnje, ki tekne tudi na drugem koncu svetaOd zahtevnih začetkov leta 1995 in preko treh ključnih mejnikov v delovanju ima skupinaEvrosaddanes skoraj 600 hektarjev površin. Na leto pridelajo okoli 22.000 ton sadja,kar je skoraj tretjina slovenske sadjarske proizvodnje.Izvažajogav kar 18 držav,od tegav13 držav Evropskeunijein šest državSrednjega vzhoda. Njihov glavni artikel so jabolka, kupci pa predvsem velike trgovske verige in specializirani veletrgovci s sadjem.Zgodbo podjetjaEvrosads sedežem v Krškem je začel Ivan Kozole, uspešno ininovativnopa jo nadaljuje njegov sin Boštjan Kozole. Prav samooskrba je dobila v časukoronavirusavelik pomen. Povpraševanje po lokalnemu sadju in zelenjavi se je močno povečalo, kar so zaznali tudi vEvrosadu. "Ljudje so skrbeli za imunski sistem in zdravje. Jabolka so bila na prvem mestu – saj je to marca in aprila edino slovensko sadje,"zahtevno obdobje opisuje Boštjan.Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

Genis: Za Slovenijo izvedli celotno prenovo registrov prebivalstva

Stoletja je bil papiredino sredstvo za dokumentiranje poslovnih transakcij, z razvojem informacijske tehnologije pa se je to korenito spremenilo. Že dolgo ni večdileme,ali naj podjetja uvedejoelektronsko poslovanje,ampak jeto nuja. Pravo vprašanje je, kako elektronsko poslovanje čim bolj učinkovito in celostnovpeljati v življenja podjetij,dabo ostalo več časa za naloge, kiprinašajo pravo vrednost zaposel.Odgovore že več kot četrt stoletja iščejo v družinskem podjetjuGenis.Prav oni so denimo leta 2004 za državo izvedli celotno prenovo registrov prebivalstva Slovenije. Zaradi področja delovanja so v podjetju prvi val koronakrizepreživeli relativno dobro–zaradi ponudbe elektronskih storitev jim povpraševanje po storitvah ni upadlo, prej nasprotno."V prvi vrsti si želimostabilnega poslovanja in naravne rasti.Vsekakor nam bo dejstvo, da je COVID-19največjipospeševalec digitalizacije, pomagalo pri naših načrtih za prihodnost," razmišljata ustanovitelj podjetja Stane Štefančič in sin Janko Štefančič, ki je danes direktor. Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

Kmetija Pustotnik: Inženirji in meceni sirarstva 500-letno tradicijorazvijajov kulinaričniturizem

Dve generaciji družine Brence pišeta uspešno podjetniško zgodbo Kmetije Pustotnik, ki je svojo pot našla v sirarstvu.OčeMilan Brencejeklasičnokmetijos 500-letno družinsko tradicijoprevzel zelo mlad, prikomaj24.letih."Zženosvaževzačetku razumela, da morava razvijati dve ločeni enoti: tako tradicionalno kmetijo kot podjetje, ki nam bo omogočalo poslovno bolj zanimive, razgibane priložnosti." Podjetje Kmetija Pustotnik je imelo lani kar 955.600 evrov čistih prihodkov od prodaje, 25.800 evrov čistega dobička in 9 zaposlenih; letos jih je – kljub epidemiji, ki je posegla vmes – že 12.Z začetkom epidemije so spletno trgovino "odprli"v pičlihdesetih dneh. Odziv ljudi je bil izjemen, naročila pa so komaj dohajali.V družinskem podjetju se zavedajo, da je zaradinjihovega dobregaimena, številnihodjemalcevinnagrajene kakovosti, cena njihovihproizvodov lahko višja. Zato lahko tudi partnerskim ovčerejcem plačajotudivišjo odkupno cenomleka. Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

MI Elektronika: 250-odstotna rast prihodkov v petih letihMertikoviiz Brezovice pri Ljubljani so že dobra tri desetletja vpeti v družinsko podjetje MIElektronika, kivelja za enega največjih proizvajalcev elektronskih sklopov pri nas. Podjetje je kot popoldansko obrt v osemdesetih ustanovil IgnacMertik, preddobrimadvema letoma pa žezlo predal hčeri Sonji Rastoder.Podjetje s 50 zaposlenimi je lani ustvarilo 7 milijonov evrov prihodkov in 1,5 milijona evrov dobička,še bolj ambiciozni pa so njihovi načrti, po katerih bodo v desetih letih zaposlili še približno 200ljudi. Pri tem črpajo iz dinamične rasti zadnjih petih let, v katerih so prihodke povišali za kar 250%.Kako bodo poslovali letos, ko je korona kriza posegla v domala vse pore gospodarstva? Rezultat letos, pravijo, pod črto ne bo velikoslabšikot lani. "Kupci, kiso biliob začetku epidemijezadržani, so se vrnili in danes znova delamos polno paropo deset ur na dan," pravi Ignac. Posebno skrb so namenili tudi utrjevanju stikov z obstoječimi kupci in iskanju novih. Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

Oštarija Debeluh: Za hedonistezMichelinovimpriporočilom

Brežičan Jure Tomič. Letnik 1981. Mlad lastnik, direktor in chef Oštarije Debeluh. V vseh pogledih prvi mož ene najboljših gostiln v Sloveniji, ki sta jo opazila in priporočila dva najprestižnejša svetovna kulinarična vodnika: Michelin ter Gault & Millau. Pa to še zdaleč ni prvič, da so ga nagradili v tujini. Tudi večina gostov njegove "oštarije" ni Slovencev, pač pa predvsem Hrvatov in gurmanov iz vseh koncev Evrope. "Gostinstvo je posel, v katerem ne moreš uspeti čez noč. Lahko vlagaš 10 let, pa te nihče ne opazi, potem pa se zgodi. Do zaupanja ljudi je dolga pot," meni Jure. Spomladi so za kar 70 dni zaprli svoja vrata gostom, a družinske člane je lažje prepričati, da je vredno stisniti zobe, tudi ko ne gre vse po načrtih, pravijo. Ker so zadnja leta poslovali odlično in vsako leto zrasli za 10 %, jim je bilo za odtenek lažje. "Ko smo 22. maja spet odprli vrata, smo podrli vse rekorde zadnjih desetih let," doda Jure. Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

Tradicija Avsenik: Glasbeni okusi na krožnikuAvseniki so več kot le sinonim zanarodno-zabavnoglasbo. So podjetje in družina, ki prepleta gostinstvo z glasbo, prireditvami in dodatno turistično ponudbo. Predstavljajo stičišče med preteklostjo in prihodnostjo. Od gostilneJožovcso zrasli do prireditvenega prostora, ki med koncerti sprejme tudi 350 ljudi, v času festivala Avsenik pa jih postrežejo še več. Pred korona virusom so zaposlovali kar 20 ljudi, zdaj začenjajo na novo. Čas je za iskanje novih načinov, novih začetkov v gostinstvu, glasbi in dogodkih, pravijo Avseniki.V prihodnost bodo uspešno podjetniško zgodbo Gregorja in Katarine Avsenikponesli njuni otroci, Sašo, Aleš, Monika, Nataša in Primož.Kako koncertirajo v podjetju? Grega Avsenik, direktor: "Samo srce je premalo. Poleg srca in znanja je nujno tudi povezovanje med zaposlenimi. Solistov ni, vsak je pomemben."Celotna zgodba je dostopna na povezavi.

Junijska nagrada za najboljše družinsko podjetje LOTRIČ Meroslovju

V EY Slovenija se že vrsto let aktivno ukvarjajo z družinskim podjetništvom, med drugim na zemljevid postavljajo dobre zgodbe in zglede slovenskih družinskih podjetij. Letos so že petič zapored podelili nagrado odličnosti za najboljše slovenske družinske prakse in družinska podjetja, ki ga je prejelo podjetje LOTRIČ Meroslovje. Lani so nagrado podelili podjetju Vivapen, pred tem so jo prejeli Lumar IG, KLS Ljubno in Roto.

LOTRIČ Meroslovje, družinsko podjetje v Selški dolini, se že tri desetletja ukvarja z merjenjem, kalibracijo, z razvojem izdelkov in izvedbo meroslovnih rešitev. V podjetju je aktivnih pet družinskih članov. Podjetje, njihova druga družina, kot mu pravijo, šteje 150 strokovnjakov iz najrazličnejših področij meroslovja.

O EY Družinskem podjetništvu EY Slovenija ponuja številne storitve podpre družinskim podjetjem pri vprašanjih nasledstva v kontekstu organizacijskih, davčnih, pravnih in drugih vidikov, kot tudi pri drugih vidikih razvoja in (mednarodne) rasti. Storitve so ciljno usmerjene in prilagojene posameznem podjetju ter specifičnim zahtevam panoge v kateri deluje, z namenom podpore številnim generacijam v podjetju. Z lokalnim programom povezujemo ter predstavljamo slovenska družinska podjetja in jih povezujemo tudi v globalnem kontekstu – na posebnih dogodkih kot je EY nagrada odličnosti za družinska podjetja.

PR in foto:

EY Slovenija

Nazaj

Komentarji (0)

Za komentiranje morate biti prijavljeni!