Novice

Nazaj na novice

Leta 1956 se je zgodilo nekaj prelomnega v slovenskem mlekarstvu

Leta 1956 se je zgodilo nekaj prelomnega v slovenskem mlekarstvu: na Tolstojevi 63 v Ljubljani je začela obratovati novo zgrajena mlekarna. Ob bežnem pogledu na koledar vam bo hitro postalo jasno: Ljubljanske mlekarne letos praznujejo 60 let.

Leta 1956 se je zgodilo nekaj prelomnega v slovenskem mlekarstvu: na Tolstojevi 63 v Ljubljani je začela obratovati novo zgrajena mlekarna. Ob bežnem pogledu na koledar vam bo hitro postalo jasno: Ljubljanske mlekarne letos praznujejo 60 let.

Kaj ima pivo z mlekarno?

Petdeseta leta dvajsetega stoletja so zaradi hitrega porasta prebivalstva in širjenja Ljubljane v četrtmilijonsko mesto zahtevala začetek novega življenja mlekarn, ki so do tedaj, verjeli ali ne, delovale v zasilni mlekarni v nekdanji pivovarni. Nova mlekarna na Tolstojevi ulici je lahko dnevno predelala do 60 tisoč litrov mleka, ki so ga kupcem sprva v steklenicah dostavljali na dom. Kako? S tricikli, ki so jih izdelali v mehanični delavnici Gonilka v Njegoševi ulici. Arhiv Ljubljanskih mlekarn priča o tem, da so dostavljavci mleka doživeli nemalo prigod. Tako je enemu od njih na Silvestrovo prijazni kupec iz Podjunske ulice ponudil kozarec rdečega, ta pa ga je na dušek spil in s triciklom pohitel naprej. Kmalu ga je tako hudo zapeklo v grlu, da je moral poplakniti z litrom mleka. Gospod se mu je čez nekaj dni opravičil, češ, da mu je pomotoma ponudil vinski kis.

"Po tolščobi in čistoči"

Ljubljanske mlekarne so že takrat odkupovale mleko od 2.600 različnih kmetov, analize mleka pa, podobno kot danes, izvajale v svojem laboratoriju. "Proizvajalcem smo plačevali mleko po tolščobi in čistoči," so zapisali leta 1971, ob svoji 15. obletnici delovanja. Tudi današnjo odkupno ceno definira kakovost mleka, natančneje vsebnost beljakovin. Pri čistoči seveda ni več nikakršnega manevrskega prostora, saj mora biti mleko neoporečno. To preverijo v trenutku, ko se cisterna pripelje v mlekarno. Danes v Ljubljanskih mlekarnah dnevno predelajo več kot desetkratnik količine mleka iz leta 1956, obrata v Ljubljani in v Mariboru namreč lahko skupaj predelata do 700 tisoč litrov mleka.

Že takrat so vedeli, da k napornemu nakupovanju spada tudi dobra kava

Glavne poti, po katerih so mleko in mlečni izdelki prišli do končnih potrošnikov, pred 60 leti niso bili veliki trgovci. Za ilustracijo: takratna maloprodaja Ljubljanskih mlekarn je poslovala v kar 32 prodajalnah po Ljubljani. Na policah niso bili le mlečni izdelki, pač pa so iz majhnih prodajaln mleka in kruha nastale za tisti čas sodobne trgovine s ponudbo mesnih izdelkov, pijač, slaščic, in vsega (z besedami piscev iz 60. let dvajsetega stoletja) "kar rabi gospodinja vsak dan v svojem gospodinjstvu". V petih prodajalnah so bili urejeni celo "bifeji", da so kupcem lahko postregli s kavo, toplimi in hladnimi pijačami in prigrizki.

Kljub šestim desetletjem, ki so pretekla od zagona mlekarne na Tolstojevi v Ljubljani, lahko vidimo, da so nekatere stvari stalnica – včeraj, danes, najbrž tudi jutri. Že leta 1956 so v Ljubljanskih mlekarnah opredelili osnovno nalogo: "Oskrbeti potrošnika z dobrim, zdravim mlekom in mlečnimi izdelki." Takšna je njihova naloga še danes, ko slogan zaokrožujejo besede tradicija, skrb in zanesljivost.

Inovatorji po definiciji

Čeprav tudi danes žanjejo nagrade za inovativne izdelke, so bile Ljubljanske mlekarne od nekdaj nosilec razvoja v širšem prostoru. Bili so prvi v tedanji državi, ki so že leta 1957 ponudili serijsko izdelane sladolede vselej enake kakovosti, sladoledni primat pa okronale še z Lučko, rojeno leta 1958. Prava revolucija tedanjega časa je bilo Alpsko mleko, prvo trajno mleko v Jugoslaviji. Ni naključje, da od lani pozdravlja s prepoznavnim sloganom Okus po domu, saj je v kuhinjah po vseh Sloveniji prisotno že peto desetletje. Leta 1965 so Ljubljanske mlekarne posodobile obrat: postavile so najsodobnejšo tehnologijo za konzumno mleko, prvič modernizirale sladoledarno in zgradile veliko hladilnico za sladolede in sire. Kapaciteta predelave mleka je poskočila na kar 200 tisoč litrov dnevno. Alpsko mleko in ostali trajni izdelki so "čisto svoj", 14 milijonov evrov vreden, obnovljen proizvodni obrat tudi z novo tehnologijo dobile leta 2012. S tem so omogočili prenovo embalaže in grafične podobe ključne blagovne znamke Alpsko mleko, ravno za njen 45. rojstni dan. Da nekateri danes mleka v embalaži z navojnim zamaškom ne bi zamenjali za nič na svetu, so krive prav Ljubljanske mlekarne. Te so prve ponudile takšen sistem odpiranja na embalaži, ki ji popularno rečemo kar tetrapak. Bili so prvi proizvajalec jogurtov v lončku in tudi prvi proizvajalec tekočih jogurtov. Se spomnite jogurta Še pa še? Seveda, pa še paše! Prvi so leta 1976 Slovencem ponudili danes samoumevne, a takrat inovativne sirne namaze. Na področju sladoledov je bilo poleg fenomena Planice iz leta 1974 prelomno tudi leto 1994, ko so na trg prišli Max, Rega in Kvak, slednja kot prva slovenska sladoleda v obliki domišljijskih junakov.

Darila za 60. rojstni dan: dva Izbrana Produkta leta in Inovacija leta

Kje so Ljubljanske mlekarne danes? Ostajajo na vrhu. Prvi je letos navdušil Mu Smoothie: Inštitut za nutricionistiko je pred kratkim predstavil šest najbolj inovativnih živil v letu 2016 in Ljubljanskim mlekarnam prinesel zmagovalca v skupini mlečnih izdelkov. Na razpisu je sodelovalo 43 različnih živil, izbor pa je opravila strokovna skupina, katere ocenjevanje je v prvi vrsti temeljilo na vrednotenju prehranske sestave živil. Projekt, ki ga finančno podpira Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije, želi potrošnikom približati izstopajoča nova živila na trgu, hkrati pa spodbuditi inovativnost živilske industrije.

V začetku februarja so bili podeljeni tudi pečati Izbrani produkt leta za Slovenijo, ena najbolj razširjenih in priznanih mednarodnih potrošniških nagrad za inovativne izdelke. Zmagovalce so razglasili na podlagi spletne raziskave, ki jo med slovenskimi potrošniki izvaja raziskovalno podjetje ACNielsen in je izvedena na nacionalno reprezentativnem vzorcu, ki vključuje 3.062 udeležencev. Ti so kot najboljša produkta v kategorijah trajnega mleka in jogurtov izbrali Alpsko mleko Lahkoten dan (brez laktoze) in jogurte Mu Extra z veliko koščki sadja.

Lani osvojena že deveta zaporedna nagrada Trusted brand za Ljubljanske mlekarne potrjuje, da je zaupanje potrošnikov trdno. S tem v mislih največja slovenska mlekarna stopa naproti sedmemu desetletju ustvarjanja trendov na področju mlečnih izdelkov ter negovanja kakovosti in tradicije.

foto: arhiv Ljubljanskih mlekarn

Dodatne informacije:

Renata Lovrak in Maja Kalan

Korporativno komuniciranje

renata.lovrak@l-m.si

maja.kalan@l-m.si

T: 041 34 34 34 Renata

T: 030 700 112 Maja

Nazaj

Komentarji (0)

Za komentiranje morate biti prijavljeni!