Novice

Nazaj na novice

Doktor Faust - neminljiva lutkovna mojstrovina z novo igralsko zasedbo

Zgodba o učenjaku, ki je svojo dušo zapisal hudiču, že stoletja navdihuje evropsko umetnost. Izhaja iz stare legende o Teofilu iz Male Azije in je bila v obliki igre zapisana v Franciji v 13. stoletju.

Milan Klemenčič, po motivih iz 18. stoletja: Doktor Faust Zgodba o učenjaku, ki je svojo dušo zapisal hudiču, že stoletja navdihuje evropsko umetnost. Izhaja iz stare legende o Teofilu iz Male Azije in je bila v obliki igre zapisana v Franciji v 13. stoletju. Po številnih nemških priredbah besedila je zgodba v začetku 16. stoletja dobila nove razsežnosti. Kot najslavnejša izpeljava motiva se je uveljavila nemška legenda o dr. Johannesu Faustu, zgodovinski osebnosti z začetka 16. stoletja. Njegovo življenje je preraslo v legendo, ki je v nemškem ustnem izročilu ponarodela in postala predmet številnih predelav in interpretacij. Odmev je doživela tudi v dramskem delu Christopherja Marlowa (1604), ki je Faustu namenil vlogo naslovnega junaka. Igra je bila kmalu prirejena tudi za lutkovni oder, še posebno priljubljena je bila v Nemčiji v 17. in 18. stoletju, sčasoma pa se je uveljavila kot del stalnega repertoarja po vsej srednji Evropi. Prav v marionetnem gledališču naj bi navdih za svojo dramsko pesnitev dobil tudi Goethe, veliki nemški pesnik.Milan Klemenčič je priredil leipziški zapis lutkovne igre in jo leta 1938 s pomočjo družine in prijateljev uprizoril v svojem gledališču Miniaturne lutke. In prav Doktor Faust je tista lutkovna umetnina, s katero Klemenčiču pritiče posebno mesto na področju umetnostne zgodovine in ga postavlja ob bok najbolj kakovostni slovenski umetniški produkciji.Nova zasedbaJelena Sitar Cvetko in Igor Cvetko sta predstavo v Lutkovnem gledališču Ljubljana prvič obnovila leta 1982. Znamenita priredba predstave iz generacije v generacijo doživlja nove preobrazbe. Tudi letošnjo osvežitev in novo preobleko sta pripravila Sitarjeva in Cvetko, ki pravita, da je obnovitev historičnih lutkovnih predstav srečanje dveh časov: preteklega, v katerem je predstava nastala, in sedanjega, v katerem je predstava ponovno predstavljena občinstvu. Muzeji ohranjajo preteklost, gledališče pa živi le v sedanjosti. Pri zgodovinskih predstavah, kot je Doktor Faust, je tako največji izziv ohraniti integriteto avtorskega dela Milana Klemenčiča in jo hkrati povezati s sodobnostjo – kako torej oba vidika uravnotežiti in na oder postaviti verodostojno posodobitev predstave?Milan Klemenčič, 1875–1957Prvo marionetno predstavo Mrtvec v rdečem plašču je leta 1910 uprizoril kar v domači dnevni sobi in Šturje pri Ajdovščini so postale rojstni kraj slovenskega lutkovnega gledališča. Predstava je gledalce očarala, zato se je s še večjo vnemo lotil dela in desetletje zatem postal vodja Slovenskega marionetnega gledališča, prvega (pol)poklicnega lutkovnega gledališča v tedanji Kraljevini Srbov, Hrvatov in Slovencev. Med letoma 1920 in 1924 je uspešno delovalo v dvorani Mestnega doma, kjer ima še danes prostore Lutkovno gledališče Ljubljana. Po 16 premierah in 105 predstavah pa je zaradi finančnih težav zaprlo svoja vrata. Mojster se ni vdal, po dolgem premoru je z marionetnima predstavama Sovji grad (1936) in Doktor Faust (1938) dosegel vrh svojega ustvarjanja. Za svoje delo je dobil državno priznanje, Mednarodna lutkovna organizacija UNIMA pa ga je leta 1958 posthumno imenovala za svojega častnega člana.Jelena Sitar Jelena Sitar Cvetko deluje kot dramaturginja, lutkovna režiserka, pedagoginja in publicistka. Diplomirala je iz dramaturgije na AGRFT v Ljubljani leta 1990. Režira v poklicnih in neinstitucionalnih gledališčih po Sloveniji. Njene predstave se uvrščajo na pomembne mednarodne lutkovne festivale in so večkrat nagrajene. Piše strokovna, znanstvena in leposlovna besedila. Leta 1997 je z Igorjem Cvetkom ustanovila Lutkovno gledališče Zapik. Med leti 2007 in 2010 je bila zaposlena kot umetniški vodja v Lutkovnem gledališču Ljubljana. Ustanovila je tudi Hišo otrok in umetnosti (z Ireno Rajh) kot sodoben otroški kulturni center in jo programsko tudi vodila (2001 -2005). Je docentka za gledališče in lutkarstvo na Pedagoški fakulteti Univerze na Primorskem.Igor CvetkoIgor Cvetko je na tehniški šoli v Mariboru je diplomiral iz kemije, na Filozofski fakulteti v Ljubljani pa leta 1981 diplomiral in leta 1989 tudi magistriral iz muzikologije. Med leti 1982 in 1997 je delal na Glasbenonarodopisnem inštitutu ZRC SAZU, od leta 2001 pa je kustos za duhovno kulturo Slovenskega etnografskega muzeja v Ljubljani. Predaval in raziskoval je s področja etnomuzikologije, posveča pa se tudi ustvarjalnosti otrok v etnografski dediščini in lutkarstvu. Z Jeleno Sitar Cvetko je leta 1996 ustanovil Gledališče Zapik, kjer deluje kot lutkar, pisec besedil, likovni in glasbeni opremljevalec ter režiser.

Prvi skupni projekt Igorja Cvetka in Jelene Sitar je bil prav Doktor Faust, ki sta ga skupaj postavila v Lutkovnem gledališču Ljubljana leta 1982 in zanj že tedaj prejela kar dve pomembni nagradi: posebno nagrado strokovne žirije in nagrado TV Sarajevo na Bienalu jugoslovanskega lutkarstva v Bugojnu ter diplomo na mednarodnem lutkovnem festivalu PiF v Zagrebu. Odtlej je Doktor Faust prepotoval in navdušil že dober del sveta, vse od Mehike do Japonske.

Nazaj

Komentarji (0)

Za komentiranje morate biti prijavljeni!